06.04.02.
Ejam ar
motoru. Noķeram krievus. Tad nedaudz burājam un atkal ejam ar motoru.
07.04.02.
Ģeogrāfiska
atkāpe.
Tālāk mūsu ceļš ved uz Gambjera salām. Gambjera salas ir liels atols. Kartē atolam ir
kvadrātveida forma ar malas garumu aptuveni 10 jūdzes. Gambjera atols ir Franču
Polinēzijas pirmās salas no dienvidaustrumu puses. Atola lielākā sala ir
Mangareva ar apdzīvoto vietu Rikitea, kas ari ir šī apgabala administratīvais
centrs un pirmā vieta, kur no šīs puses var ienākt ārzemju jahtas. Uz turieni
tad mēs arī dodamies.
Šī ir jau trešā vieta pēc kārtas,
kur man nav pienācīgas kartes. Šo okeāna nostūri kuģi gandrīz nekad neapmeklē,
tādēļ arī kartes nav pieprasītas. Labākais pēc kā es varu vadīties ir C-map
karte mērogā 1 : 574 000 ar iezīmētām divām vadlīnijām. Elektroniskajā versijā
kartes mērogs nav tik svarīgs, jo es varu palielināt mērogu pēc savas
vēlēšanās, kaut gan informācijas vairāk nepaliek. Galvenais, lai kartes
koordinātes sakristu ar realitāti. Pirms atola atkal forsējam ar motoru, jo ir
iespējams ieiet ostā vēl ar gaismu. Sešos sasniedzu vadlīniju, kas ir uzzīmēta
kartē. Pēc radara salīdzinu attālumus līdz tuvākajām salām un secinu, ka c-map
karte sakrīt ar realitāti. Tas mani nedaudz nomierina. Satraukums protams ir,
jo tas ir pirmais atols manā praksē.
Tieši septiņos mēs šķērsojam rifu.
Saule atrodas jau uz horizonta. Mazākais dziļums, fiksētais virs rifa, bija 11m
- tieši, kā grāmatā. Farvateris caur atolu ir taisns un es nolemju turpināt
ceļu neskatoties uz krēslas iestāšanos. Tumsa ekvatoriālajā joslā tomēr iestājas
strauji un pēc desmit, piecpadsmit minūtēm jau ir pilnīgi tumšs. Līdz ar tumsas
iestāšanos, priekšā parādās vairākas zaļas un sarkanas ugunis. Tas nozīmē, ka
farvateris ir stoderēts, bet izskatās tik sarežģīts, ka doma par iešanu tālāk
tumsā ir jāatmet. Tā kā pirms dažām minūtēm bijām piefiksējuši dziļumu 7m (visu
laiku atolā iekšā bija dziļums lielāks par 60m), tad griežamies atpakaļ, lai
tur izmestu enkuru. Īsto vietu atrast nav grūti, bet izrādās, ka enkurs šeit
tur slikti. Piedevām uz nakti sāk pastiprināties vējš. Izlaižam ķēdi četrus
dziļumus un lēnām grabinam pa akmeņiem. Citas izejas es neredzu, kā mēģināt
noturēties visu nakti uz šīs pumpas, jo diez vai ko labāku izdosies atrast.
08.04.02.
Ceļamies sešos, līdz ar gaismu. Pa
nakti esam noslīdējuši kādus 200m, bet enkuru pat nevajadzēja pārmest. Pēc
neilga brīža mūs izsauc "Apostol Andrei", kurš arī ir jau pietuvojies
koraļu rifam un interesējas, kāda šeit ir situācija. Kamēr tiek nolaista mūsu
laiviņa, izstāstu Nikolajam savus vakardienas piedzīvojumus un tad dodos meklēt
jaunus. Sasniedzam fārvatera stoderēto
daļu, kas ved apkārt Mangarevas salas galam. Secinam, ka navigācijas zīmes šeit
ir izliktas pēc A sistēmas, kā Eiropā. Tas protams atvieglo mūsu uzdevumu, bet
vienlaicīgi ir redzamas tik daudz sarkanas un zaļas bojas, ka uzreiz nav
saprotams, kur iet. Divām bojām "nošāvām" pa otru pusi un uz eholota
jau parādījās 4m dziļumi. Tad mums izdevās pareizi noorientēties un sekojot
paši saviem ločiem veiksmīgi ieejam Rikitea reidā. Un šī ir tā vieta, par kuru locijā
ir rakstīts, ka nevajadzētu iet iekšā nepārzinot vietējo situāciju (pat tad, ja
ir atbilstošas kartes). Liekas, ka no pirmā atola mums jau ir izveidojies
pareizais ieiešanas stils. Ļoti vērtīga ir skatīšanās uz priekšu no augsta
skatu punkta. Kaut arī šinī atolā redzamība ūdenī bija ļoti maza, koriģējot
ceļu, var vadīties no ūdens krāsas. Gaišs laukums ir smilšains dibens ar
lielāku dziļumu, bet tumšs laukums ir koraļu veidojums, kurš augstākajā punktā
reizēm sasniedz ūdens virsmu. Ienākuši un noenkurojušies esam, tagad varam sākt
iepazīties ar Franču Polinēziju. Formalitātes nokārtot nav grūti. Tas ir jādara
vietējā žandarmērijā. Ostas šeit praktiski nav un nav arī ar ostu saistītie
dienesti. Tagad sapratu, cik tas bija naivi, saukt pa rāciju ostas kontroli
vakar vakarā, lai paziņotu, ka esmu noenkurojies uz farvatera. Nekadas naudas
nekur nav jāmaksā. Pieminu to tādēļ, ka mums bija iepriekšēja informācija par
savdabīgu drošības naudu 1000 USD no cilvēka, kas jāmaksā iebraucot valstī un,
kuru atdod izbraucot no valsts.
Palmu ēnā. |
Rikitea reidā. |
Bet bija atkal viens pamatīgs
pārsteigums, kurš kardināli izmainīja mūsu plānus. Nekur Tuamotu arhipelāga
salās, izņemot galvaspilsētu Papeti, nevar izņemt naudu. Ne uz vienas salas nav
banku nodaļas, nerunājot jau nemaz par bankomātiem. Ir tikai maiņas punkti,
kuros maina amerikāņu dolārus un citas šinī reģionā populāras valūtas. Mums uz
jahtas atradās tikai 200 USD. Ar tiem pietiek tikai, lai nopirktu pašu
nepieciešamāko turpmākajam ceļam uz Papeti. Bet arī, ja mums būtu nauda, tad
mēs nekādu pārtiku nopirkt šeit nevarētu. Saliniekiem pārsvarā ir naturālā
saimniecība un veikali šeit nav populāri. Šajā salā ir arī sausais likums. Tas
mums nedaudz palīdzēja, jo stiprais alkohols līdz ar to šeit ir lielā vērtē.
Mēs vismaz vienā mājā par šņabja pudeli ieguvām banānu ķekaru (~15kg), kasti
kokosriekstu un kasti greipfrūtu. Veikalā iegādājāmies maizi, aprikožu
ievārījumu, olas, konservētus zirnīšus un šokolādi. Tas arī bija viss veikala
asortiments. Degvielu jahtai nopirkt arī nav iespējams. Tas viss mūs spiež doties
pa taisno uz Papeti, lai papildinātu gan pārtikas, gan naudas krājumus un tad
varbūt griezties nedaudz uz austrumiem un apmeklēt atkal, kādu mazāk apdzīvotu
atolu.
Arī mēs esam apskates cienīgi. |
Ienāca krievi. Viņiem uz jahtas bija
pārlūzis grotbomis. Tā kā mums bija metināmais aparāts tad Aldis varēja sniegt
krieviem tehnisko palīdzību.
Bet nemaz jau tik skumji šeit
nebija. Bija arī interesanti un patīkami momenti. Teiksim, Rikitea iedzīvotāju
sniegtais priekšnesums burātājiem. Šajā dienā gaidīja ienākam ostiņā franču
tūristu kuģi. Tāda lieta šeit nenotiek pārāk bieži. Programmā ir paredzēts kuģi
sagaidīt ar dziesmām, dejām un augļiem. Mēs, burātāji, arī nolēmām izmantot šo
gadījumu un pafilmēt vietējās tradīcijas. Bez mums šeit vēl bija tātad krievu
un arī amerikāņu jahta no Aļaskas. Pēc pāris stundu ilgas gaidīšanas noskaidrojās,
ka kuģis ostā nenāks, bet ies tai garām. Lai visa gatavošanās nebūtu pa velti,
tad mākslinieki nolēma uzdejot un uzdziedāt mums par prieku. Pasākums izvērtās
ļoti jauks. Beigās deju laukumā tikām izvilkti arī mēs un dejas kļuva
internacionālas. Dakteris no krievu jahtas demonstrēja pat īstu
"kazačoku".
Deju grupa tautas tērpos. |
Muzikālais pavadījums. |
Tradicionālās ziedu virtenes tūristiem. |
Internacionālās dejas. |
09.04.02.
Otrs interesantākais moments protams
bija maiņas tirdzniecība. Maiņas tirdzniecības tradīcijas salās ir daudz
senākas par melno pērļu audzēšanas tradīcijām. Melnās pērles, tas protams ir
tas, ko grib iegūt katrs, kurš apmeklē Franču Polinēziju. Arī mēs savām dāmām
bijām nolēmuši šeit iegādāties melnās pērles, bet kad uzzinājām, ka te nekur
nevar izņemt naudu, tad mūsu plāni sāka izirt. Te, kādā sarunā pavīdēja doma,
ka arī pērles varot samainīt pret alkoholu. Cik gan šāds sausais likums ir
vērtīgs nabaga jūrniekiem! Pārrunas vietējo darboņu starpā norisinājās visu
dienu. Vakarā īstais cilvēks bija zināms un mūsu pārstāvji devās uz salas otru
pusi apskatīt preci. Prece mūs apmierināja un cena vēl jo vairāk. Darījums tika
veikts blāvas spuldzītes gaismā (elektrība salā ir tikai no akumulatoriem)
tieši, kā Holivudas labākajos paraugos. Darījuma rezultātā, katrs no mums
ieguva četras labas 3. kategorijas melnās pērles, kuru cena veikalā varētu
svārstīties starp 50 un 100 USD. Un par visu to mēs atdevām tikai 11 !!! šņabja
pudeles. Sākumā tas likās fantastiski, bet vēlāk, pārdomājot to lietu, sapratu,
ka apmierinātas palika abas puses. Pērļu šeit ir daudz. Pērļu audzēšana ir
praktiski vienīgā salu iedzīvotāju nodarbošanās. Franču Polinēzijā tiek iegūti
95% no kopējā pasaules melno pērļu daudzuma. Domāju, ka uzpircēji no
audzētājiem pērles pērk par samērā zemu cenu. Saglabājoties naturālai
saimniecībai, kad naudai nav tik liela nozīme, pērļu fermu strādnieki daļu
algas saņem pērlēs. Mēs savu darījumu veicām arī ar vienu no fermas
strādniekiem. Un šajā, tūristu maz apmeklētajā salā, šim strādniekam šī bija
laba iespēja iemainīt savas pērles. Savukārt mēs nemaz nevaram iedomāties, ko
šeit var dabūt par vienu degvīna pudeli. Nav ko daudz spriedelēt par vērtībām.
Darījums ir noticis. Un darījums ir noticis ļoti līdzīgi tam, kā tie notika
pirms 250 gadiem, kad šīs salas apmeklēja Džeimss Kuks un Viljams Blaits. Šeit
salās laiks rit lēnāk, kā kontinentos.
10.04.02.
Sešos no
rīta ejam pie steķa pēc dzeramā ūdens. Forā enkurs un ahteris pie krasta. 10 m
no piestātnes. Ielejam 2 tonnas saldūdens.
Māris vēl
paspēj aiziet ar Nikolaju ienirt. Pēc niršanas mēs ejam prom. Mums tagad ir
nofotografēta karte un es izeju ārā caur otru farvateri. Pie vienas bojas bija
neliels pārsteigums ar dziļumiem, bet pārējais viss bija normāli.
Ejam uz
Taiti.
14.04.02.
Pirmajā dienā
bija praktiski flaute, bet tad vējš sāka pieņemties. Naktī lija bieži un
spēcīgi. Stiprākais vējš bija 36 mezgli.
Šodien
vējš ir nostabilizējies uz 25 mezgliem. Nedaudz nevaram iet kur vajag, bet
vispār nesamies ar 7 mezgliem.
Interesanti,
ka laika ziņas nepiemin šo procesu, lai gan parasti raksta par vējiem
stiprākiem par 20 mezgliem.
Sveiki visi, mani ir izkrāpuši tik daudzi uzņēmumi, kuri ir apgalvojuši, ka ir reāli aizdevēji, bet visi mani centieni ir bijuši veltīgi, es esmu zaudējis vairāk nekā 3500 eiro viltus aizdevējiem, kuriem apgalvo, ka viņi nav tādi, kādi viņi ir. Kamēr mans draugs nav iepazīstinājis mani ar pareizo aizdevēju, ar kuru sazinājos, un veiksmīgi ieguvu aizdevumu no viņiem tikai 48 stundu laikā, es ieteiktu ikvienam, kurš meklē aizdevumu, nebaidoties, sazināties ar viņiem pa e-pastu: lapofunding960@gmail.com
AtbildētDzēstWhatsapp +447883183014
Sveiki,
AtbildētDzēstVai meklējat likumīgu aizdevumu?
Vai jūsu bankas jums ir atteikušas?
Viena vai otra iemesla dēļ jums ir vajadzīga nauda.
Jūs esat sirsnīgs un godīgs
Vai jums ir nepieciešams kredīts, lai nomaksātu parādus, rēķinus vai īstenotu projektu?
Jums vienmēr ir iespēja.
Turklāt mēs piedāvājam aizdevumus ātri un uzticami ar gada procentu likmi 2%. Mēs esam uzticami
Ja jūs interesē, lūdzu, nevilcinieties sazināties ar mums tieši.
E-pasts: lapofunding960@gmail.com