29.03.02. – 04.04.02
Divas
dienas burājam ar labu ceļavēju. E 5 balles. Noejam 300 jūdzes.
Šodien
vējš sāk norimt un divreiz ir jau jāpalaiž motors.
Inmarsat
esmu pārgājis uz Pacific satelītu. Sakaros, gaidītā pārtraukuma nebija.
Mums priekšā atrodas mazkustīgs rajons, apzīmēts ar angļu vārdu - trough
(trōf). Meteoroloģijā tas nozīmē depresiju - lielu, zemāka spiediena apgabalu
ar dažām frontēm. Tas nav retums. Tādi apgabali ir visur, arī Eiropā. Tautas
valodā tas nozīmē vienkārši sliktu laiku. Vienu dienu palīst lietus un tad tas
viss ir garām.
Šeit tas ir nedaudz citādāk. Pēc
ziņām varēja spriest, ka šeit trofs (šādu barbarismu mēs ieviesām uz jahtas,
lai būtu vieglāk sarunāties par šo tēmu) atrodas jau daudzas dienas un lēni
pārvietojoties tikai maina savu formu. Saprotot, ka neizdosies no viņa
izvairīties (īstenībā, jau tas arī nemaz nav vajadzīgs, jo tur nav nekā
bīstama), ceturtajā dienā iegājām viņā iekšā. No sākuma aizvien biežāk
parādījās lieli lietus mākoņi. Kaut arī tie bija vertikālas attīstības mākoņi,
tie tomēr nebija negaisi. Dīvainas sagadīšanās pēc, lai kurā pusē arī mākonis
neparādītos, tas vienmēr noķēra jahtu un dāvāja mums savu valgmi. Zem mākoņiem
vējš īslaicīgi pastiprinājās līdz 30 mezgliem. Bet lija gan pamatīgi. Tas
palīdzēja mums risināt dzeramā ūdens sagādes jautājumu. Dažas dienas mēs
varējām arī neslēgt iekšā atsāļotāju. Ūdens temperatūra bija tāda, ka patīkami
bija arī šai dušā nomazgāties. Tā pagāja divas dienas. Otrās dienas vakarā
lietus mākoņos sāka arī zibeņot. Spiediens nedaudz nokritās, bet vējš praktiski
nemainījās. Šķērsojām vienu no trofa frontēm. Aiz frontes viss nedaudz
mainījās. Debesis kļuva vienlaidus pelēkas un lietus ar dažādu intensitāti lija
daudzas stundas bez pārtraukuma. Vēja ātrums sāka pakāpeniski samazināties līdz
pilnīgam bezvējam. Tāds laiks turpinājās atkal divas dienas. Un tā jau četras
dienas mums tropi asociējās ar pelēkām debesīm, pelēku okeānu un gandrīz
nepārtrauktu lietu. Šī trofa izmēri bija grandiozi. No sākuma tā bija 300 jūdžu
plata un 2000 jūdžu gara josla, kas vēlāk transformējās trīsstūrī ar 600 līdz
1000 jūdžu garām malām. Viss šis apgabals it kā ātri pievilka klāt asti un tad
lēni līda uz austrumiem. Neskatoties uz samērā nelielo vēju, visu šo laiku mūs
mocīja nesamērīgi liels un neregulārs vilnis. Viļņi nāca vismaz no trijām
pusēm. Jo mazāks palika vējš, jo lielāka kļuva šūpošanās, tādēļ, ka pazūd
spiediens uz burām. Kaut arī pie šūpošanas esam pieraduši, šinīs dienās dzīve
uz jahtas bija grūta. Taisni brīnums, kā tik maz kafijas tika izliets uz
kompjūteriem un netika saplēsts neviens trauks. Kaut gan lidojošās tējkannas
jahtā tika redzētas. Neskatoties uz šūpošanos, Aivars, iepleties kambīzē, kā
zirneklis, spēja pārvērst visus baltmaizes krājumus skaistos brūnos sausiņos.
Maize, lielajā mitrumā, sāka strauji pelēt.
Šīs pelēkās dienas velk uz dažādām
domām. Arī tehniskām. Izdomāju starp mastiem, šonera vietā, ievilkt vienu no
priekšburām. Eju pakonsultēties ar Aldi. Viņš man pretī rāda gandrīz tādu pašu
zīmējumu no savām piezīmēm. Kā mums bieži gadās, esam paralēli domājuši vienu
un to pašu domu. Sākam realizēt. Atrodam buru un piemēram. Vajadzētu derēt.
Jauno štagu izgatavojam no rezerves vants. Kad viss ir sagatavots, velkam
augšā. Rezultāts mūs patīkami pārsteidz. Pati bura sēž labi un arī jahta sāk
vadīties stabilāk. Bet galvenais, ko mēs esam ieguvuši, tā ir drošība. Negaisi
nereti nāk ar spēcīgām pirmām brāzmām. Ejot ar vēju, šoneri ir grūti samazināt
vai novilkt, jo viņš guļ vantīs. Toties jauno buru mēs nolaižam dažu sekunžu
laikā un pārejot pirmajai brāzmai, tikpat veikli atkaļ paceļam atpakaļ. Paši
nospriežam, ka jahtas pilnveidošanas process laikam ir bezgalīgs.
Jaunā bura |
Pēc piecām nepārtraukta lietus
dienām iestājās sausāks laiks. Vējš pavisam atslāba un mums nācās pēdējo dienu
līdz Pitkernai iet ar motoru. Pirmo reizi es eju uz salu, par kuru man nav
nekādas kartes. Vienīgā informācija ir zīmējums Austrālijas izdevumā
"Lonely planet". Varbūtība, ka mums izdosies izsēdināt desantu šajā
salā nav lielāka par 50%. Salā var izkāpt krastā tikai tad, ja okeāns ir pavisam
mierīgs. Vienīgie šīs salas sakari ar ārpasauli ir no Amerikas uz Jaunzēlandi
garāmejošie kuģi. Reizēm pat četrus mēnešus pēc kārtas vīriem ar laivām
neizdodas iziet okeānā, lai aizkļūtu līdz trīs jūdžu attālumā stāvošajam kuģim.
Garāmejošais kuģis apstājas šeit tikai uz vienu stundu un gaida parādamies
laivas.
05.04.02.
Pitkerna sala, kā tas bija
ieplānots, atklājās mūsu skatam 5. aprīļa rītā. Okeāns bija gluds un sapratām,
ka mums laimēsies uz salas izsēsties. Desmit jūdzes pirms salas mūs pa rāciju
izsauca salas sekretārs (salas augstākā amatpersona) un pavēstīja, ka laiks
šodien ir labs un mēs droši varam izmest enkuru Bounty līcī. Tas pērspēja visas
manas cerības. Šeit nemaz nav tik bieži tāds laiks, lai varētu izsēsties krastā
ar laivu.
Pitkērna salas līcis. |
Pitkerna sala protams nav tik
populāra, kā Lieldienu sala. Bet kāds jau būs lasījis Roberta Merla romānu
"Sala", vai arī redzējis filmu par dumpi uz kuģa "Bounty".
Jūrnieku aprindās jau nu gan "Bounty" ir pazīstams vārds.
Kas tad tāds notika uz Viņas
Majestātes kuģa "Bounty" klāja? Kuģis, kapteiņa Viljama Blaita
vadībā, devās uz Taiti pēc maizes koka stādiem, lai pārvestu tos uz angļu
kolonijām un ieaudzētu, kā lētu pārtiku vergiem. 1789. gada 28. aprīlī uz kuģa
notika pilnīgi parasts dumpis. Dumpis sieviešu dēļ. Kapteiņa palīgs Kristiāns
Fletčers, agri no rīta, ar diviem bruņotiem jūrniekiem, ielauzās kapteiņa
kajītē, sasēja viņu un izveda uz klāja. Kapteinis redzēja, ka okeānā ir
nolaista kuģa laiva, kurā jau atradās 19 komandas vīru, kuri palika uzticīgi
kapteinim. Blaitam nekas cits neatlika, kā pievienoties saviem 19 vīriem. Un no
šī brīža sākās notikumi, kas iegāja pasaules vēsturē. Kapteinis Viljams Blaits
ar saviem 19 vīriem, 23 pēdu garā, atklātā laivā, kuras borts tikai 7 collas
pacēlās virs ūdens, devās nepārspētā braucienā pa Kluso okeānu. Bez jebkādiem
navigācijas instrumentiem un kartēm, Blaits nogāja 3618 jūdzes 41 dienā. Viņš,
nezaudējot nevienu cilvēku, nokļuva Timorā, kā arī bija plānojis. Par viņa
lieliskajām navigatora spējām un okeānu pārzināšanu nav ko brīnīties. Viljams
Blaits bija navigators pie slavenākā pasaules jūras braucēja, Džeimsa Kuka,
viņa trešajā ekspedīcijā apkārt pasaulei.
Atgriežamies uz kuģa.
"Bounty", kas ar 24 savaldzinātajiem jūrniekiem uz klāja, Fletčera
vadībā, atgriezās Taiti pie savām sievietēm. Pie sievietēm, kuras ir pelnījušas
vietu vēsturē daudz vairāk, kā Kristiāns Fletčers. Šeit būtu vietā piebilde, ka
kapteiņiem, kuri apmeklēja Klusā okeāna salas, bija ļoti grūti saglabāt komandu
tieši šo sieviešu dēļ. Taiti notika šķelšanās dumpinieku starpā. Neskatoties uz
Fletčera brīdinājumu, ka Admiralitātes rokas ir ļoti garas un var viņus šeit
aizsniegt, 16 dumpinieki nolēma palikt Taiti un baidīt dzīvi, cik ilgi nu tas
būs lemts. Viņu liktenis izšķīrās pēc pusotra gada, kad salā ieradās Viņas
Majestātes kuģis "Pandora". Divi jūrnieki līdz tam brīdim bija miruši
dabīgā nāvē, bet pārējie tika nogādāti Londonā un stājās tiesas priekšā.
Fletčers kopā ar septiņiem biedriem
palika uz “Bounty”. Viņi paņēma sešus vietējos vīriešus, divpadsmit sievietes
un kādu mazu meiteni. Fletčers pateica viņiem, ka meklēs kādu nezināmu,
neapdzīvotu salu, lai tur apmestos uz dzīvi. Īstenībā viņš jau bija nolēmis
doties uz 1300 jūdžu attālo Pitkerna salu, kuru pirms 22 gadiem bija atklājis
kapteinis Filips Karterets. Nosaukta viņa ir tā jūrnieka vārdā, kurs pirmais to
ieraudzīja. Fletčers salu meklēja vairākas nedēļas. Uz kuģa brieda jauns
dumpis. Salas pazušanas iemesls bija 178 jūdžu lielā kļūda, kuru kapteinis
Karterets bija pieļāvis koordināšu noteikšanā (hronometra neprecizitāte). Bet
tas iedvesa dumpiniekos pārliecību, ka neviens viņus šeit neatradīs. 1790. gada
23. janvārī viņi izcēlās krastā un kuģi sadedzināja. Sala tika sadalīta astoņās
daļās, katram baltajam viena daļa. Taitiešu vīrieši strādāja pie baltajiem par
kalpiem. Divus gadus visi dzīvoja mierīgi. Tad, kādu dienu, nokrītot no klints,
gāja bojā viena dumpinieka sieva. Viņš, negribēdams dzīvot viens, atņēma sievu
savam kalpam. Sākas nesaskaņas sieviešu dēļ. Uz salas seko daudzas asiņainas
slepkavības, kuru rezultātā pēc desmit gadiem dzīvs paliek tikai viens vīrietis
- Džons Adams (īstajā vārdā - Aleksandrs Smits). 1808. gadā kāds vaļu mednieks
ejot garām neapdzīvotai Pitkerna salai, ierauga okeānā kanoe ar trim cilvēkiem.
Šie trīs jaunekļi aicina kapteini krastā apmeklēt viņu tēvu. Kad kapteinis
izkāpj krastā, viņš tur sastop veco Adamsu ar desmit sievām un paprāvu bērnu
pulku. 1856. gadā angļu valdība, dēļ pārapdzīvotības, nolemj pārvietot koloniju
uz Norfolkas salu Austrālijas austrumos. Šajā laikā uz salas dzīvo jau ap 200
cilvēku. Domāju, ka lasītājs piekritīs man, ka galvenais nopelns šajā
vēsturiskajā drāmā ir taitiešu sievietēm, kuru dēļ arī visi šie notikumi
aizsākās.
"Bounty" bībele |
Džona Adamsa sievas kaps. |
Pāris gadus pēc pārvietošanas, dažas
ģimenes, nostaļģijas māktas, atgriežas Pitkerna salā. Un sala atkal ir apdzīvota,
vēl joprojām, līdz šim brīdim. Pašlaik uz salas dzīvo 42 cilvēki. Kopš 1970.
gada, kopā ar vēl dažām salām, tā skaitās Britu Klusā okeāna teritorija, kurai
ir arī savs karogs. Lūk kā sieviešu dēļ tika nodibināta, praktiski jauna valsts.
Es šoreiz
uz zemi nebraukšu, jo negribu jahtu ilgi atstāt bez vadības, bet zem ūdens gan
tepat ieniršu. Šeit nirt ir jau pavisam cita lieta. Redzamība lieliska.
Kad
atgriežas krasta ekspedīcija, tā apstiprina manus priekšstatus - uz salas nekā
daudz nav ko redzēt. Viss ir nolaists. Bet ir viena interesanta lieta – salas augstākajā
punktā ir izveidots tenisa laukums. Izrādās, ka Viesturam un Mārim ir līdz
tenisa raketes un protams viņi dodas atpakaļ, lai izspēlētu vienu partiju
Pikērna salā. Būs vismaz, ko pastāstīt mazbērniem.
Adamstown - salas galvaspilsēta. |
Salas valdība. |
Tenisa korts. |
"Milda" pie Pitkērnas. |
Vēl
interesanta lieta ir, ka salas pamata ienākumus veido pastmarku tirgošana. Sala
izdod savas pastmarkas, kas tiek drukātas Anglijā, bet tirgotas tikai Pitkērnas
salā, kas padara šīs markas ļoti vērtīgas kolekcionāru aprindās.
Vakarā
paceļam enkuru un ejam tālāk uz Mangarevu. Polinēzija ir klāt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru