24.10.01.
Turpinās mūsu epopeja
Centro Naval de Guarija. Iziešanas laiks tika vakar nolikts uz šodien 10.
Šodien 10tos mums pateica, ka nepareizi ir sametināts mūsu skraberis, lai gan
izskatās, ka tā nav taisnība, un tas būšot gatavs plkst. 12:30. Skraberis nav
sametināts nepareizi, viņš vienkārši nav pabeigts un arī kuģis, kas atrodas
ūdenī pie slipa nav pabeigts. Šim kuģim tagad krāso virsbūvi un tādēļ viņš
nevar kustēties. Līdz ar to augšā vīri arī nesteidzās ar skraberi.
Pašlaik nākošais solījums
ir plkst.14.
Beigās šodien nekas nenotiek.
25.10.01.
Jau plkst.12 sākas mūsu
mēģinājums uzdabūt jahtu uz platformas. Sāk agrāk, lai noteikti nenokavētu
paisumu. Mēs skatāmies, ka paisums šodien arī nav tik izteikts kā vakar, kaut
arī tam ir jābūt par 10 cm augstākam. Pakāpeniski izdodas jahtu līdz pusei uzdabūt
uz platformas, bet tad sāk kristies ūdens un mēs vairs nevaram tikt nost no skrabera.
Piepalīdz ar traktoru un mēs nobraucam atpakaļ ūdenī.
Šodien dēļ stiprā vēja no
austrumiem paisums bija par 20 cm zemāks nekā bija paredzēts un par 10 cm zemāks nekā vakar. Tagad viss atkal ir
atlikts uz rītdienu plkst.13. Paisumam jābūt augstākam, ja beigsies vējš, bet
ja vējš nebeigsies, tad pirmdien jau nu būšot tik augsts paisums, ka mēs
varēsim iziet ārā neskatoties ne uz ko.
Vakar bijām ciemos pie
vāciešiem uz viņu lieliskās jahtas un ieguvām vērtīgu informāciju par
Patagoniju. Dabūjām nokopēt Patagonijas ceļvedi.
Ja mēs ceļamies ārā tikai
pirmdien, bet ārā mums ir jāizceļas, tad mēs savā maršrutā izlaižam Urugvaju un
dodamies taisni uz Buenosairesu.
27.10.01.
Vakar arī līmenis
nepacēlās pietiekoši augstu un nemaz nesākās mēģinājums uzdabūt jahtu uz
skrabera. Sarunājām it kā uz šodienu, bet pirms paisuma atnāca Batata un
pateica, ka šodien nekas tomēr nenotiks.
Ar Viesturu šodien
pastrādājām pie kartēm. Mums ir visas Patagonijas šēras, bet ne sevišķi mazā
mērogā. Sastādīju Patagonijas maršrutu. Mēs dabūjām kopiju no Patagonijas
almanaha burātājiem.
Uzzinājām arī daudz par
metodēm, kā pārvietoties pa šērām, kā enkuroties, kur ņemt degvielu. Uzzinājām,
ka šērās obligāti ir nepieciešami divi 100 m gari peldošie gali, lai piesietos
pie krasta. Bez šīs informācijas, es domāju, ka mums būtu grūti - vismaz no
sākuma.
Vācieši – Jurgens Dītrihs
Šatcs ar sievu Beatrisi. Abi ceļo jau sesto gadu. Visu, kas viņiem ir bijis
Vācijā, viņi ir pārdevuši. Jurgens ir īpašnieks dažām firmām un no tām saņem
naudu ceļošanai. Viņam ir 53 gadi, viņai par
20 gadiem mazāk, bet kopā viņi jau dzīvo 15 gadus. Trīs gadus viņi ir
būvējuši savu jahtu. Korpuss ir tērauda un pirkts gatavs. Iekšā ir tikai trīs
telpas – liels salons, kolosāli liela ahterkajīte un neliela kajīte forā viesiem,
vai palīgam, kādu viņi bija paņēmuši, kad gāja uz Antarktīdu. Jahta ir 65 pēdu
gara.
Jurgens un Beatrise
Viņš ir liels filozofs.
Viņš raksta grāmatu, kā cilvēkam iemācīties atklāt savas spējas. Vēl viņš
sludina, ka kādiem 15% no pasaules iedzīvotājiem vajag raidīt kosmosā labas
domas, par pasaules saglabāšanu un tad izdosies novērst draudošo ekoloģisko
katastrofu. Viņi netaisās atgriezties civilizācijā, bet pēc zināma laika domā
apmesties uz dzīvi vai nu Azoru salās, vai arī Patagonijā. Viņš arī
ieinteresējās par iespēju nopirkt zemi kaut kur Latvijā. Viņam laikam Latvija
šķiet kaut kas līdzīgs Patagonijai. Katrā gadījumā man dažas viņa idejas likās
ļoti simpātiskas.
Dzīvojām mēs četri visu laiku ļoti labi, bet šovakar ieradās atkal
Barnuma cirks. Sapratu, ka brauciens nebija devis gaidītos rezultātus. Naudu
bija iztērējuši daudz vairāk kā bija rēķināts. Nova Odesā nevienam latviešu
pēcnācējam nebija liela interese par mums. Faktiski brauciens uz Nova Odesu
bija galīgi lieks. Šīs idejas autors Kaspars vienīgais kaut cik pozitīvi
atsaucās par šo ekskursiju. Cerams, ka ar to beigsies viņa jaukšanās
ekspedīcijas lietās. Bez Māra arī inscenētā tauriņa ķeršana filmai neiznāca.
Šeit tiks montēta nākošā
filma, kura uzskatu, ka ir sagājusi galīgi grīstē. Redzēs, kas tiks taisīts
šoreiz. Cik saprotu, tad Māris spiedīs uz Ostapu Benderu. Faktiski ir tik daudz
interesanta, ko rādīt, un ko cilvēki arī gaida, bet Mārim vajag bīdīt savas
„radošās” idejas, par kurām viņš pats ir ļoti sajūsmināts. Citi gan ne, bet,
lai cik dīvaini tas nebūtu, neviens izņemot mani, viņam to nevar pateikt. Tādēļ
man vairs arī neprasa, ko es domāju par filmu.
29.10.01.
Kārtējā izcelšanas reize
ir klāt. Ūdens šodien ir jau pamatīgi augsts. Viss process notiek kā jau
parasti. Rati ūdenī un jahta virsū. Jahtu šoreiz, cik var saprast neizdevās
uzlikt tieši pa skrabera centru. Mūs sāk raustīt uz sāniem ar traktoru. Beigās
jau liekas, ka viss būs kārtībā. Beidzot ratus sāk vilkt uz augšu, bet jahta
paliek uz vietas un noslīd no skrabera. Izrādās, ka viens no strādniekiem
nogulēja komandu un nepalaida vaļā masta galu. Ūdens jau ir nokrities pa kādiem
10 cm un process atkal ir nokavēts. Nelaime ir tā, ka es neko nevaru šeit
komandēt, jo nesaprotu portugāļu valodu. Ja mūsu komanda varētu piedalīties
procesā, teiksim darboties ar galiem, tad varbūt viss ietu raitāk.
Visi esam galīgi sašauti.
Nedaudz arī kaut ko sabļaujam viens uz otru. Meistars arī pienāk klāt un saka,
ka vispār necels mūs ārā. Mēs sakām, ka mums jau sen ir laiks braukt prom.
Vēlāk tomēr visi nedaudz
nomierināmies. Atnāk pats verftes īpašnieks un apsola, ka rīt viņš mūs noteikti
izcels ārā. Viņš atzina, ka skraberis ir nedaudz nepareizs un liek to
pārtaisīt.
Par cik mēs te
salecāmies, Māris mani uzaicināja uz krogu, uz pārrunām divatā. Iniciators šīm
pārrunām izrādās ir Jānis, kurš iepriekšējā dienā ir kratījis Mārim sirdi un
teicis, ka viņam liekas, ka viņš ir pēdējais cilvēks uz jahtas. Parunājām mēs
normāli un es apsolīju Jāni vispār likt pilnīgi mierā. Es jau pirms tam biju nolēmis, ka
Jānim labāk nekādus darbus, kas darāmi ar rokām, neuzticēt. Viņam vienkārši tie
nepadodas. Labāk, lai viņš ņemas tikai ar filmu. Māris faktiski piekrita tam,
ka komanda ir sadalījusies daļās – četri, kas uztur jahtu, trīs – kas taisa
filmu un viens - Kaspars – kurš nedara neko, bet ir mūsu apdrošināšanas polise
gadījumam, ja kāds saslimst.
Mani nedaudz pārsteidza
tas, ka izrādās Jānis Mārim atstāsta visu, ko komanda par Māri runā. Viņš Mārim
teicis, ka starp mums briest konflikts un, ka komanda ir manā pusē. Viņš to
tēlojis bez maz kā komandas dumpi pret ekspedīcijas vadītāju. Dabīgi, ka tas tā
nav un mūsu attiecības jau tādas ir vienmēr. Jo mazāk mēs jaucamies viens otra
sfērā, jo labāk. Māris vada pasākumu – es – jahtu.
Būs vienīgi jābrīdina
pārējie veči, ka Jāņa klātbūtnē jārunā ir apdomīgi. Bet principā tas nemaz nav
slikti, ka Māris ir brīdināts, ka komandas lielākā daļa ir manā pusē (gadījumā,
ja notiktu konflikts). Tas jau arī ir dabīgi, jo cilvēku dzīvības ir atkarīgas
no manis, bet labklājība no Māra. Jānim vienkārši šī situācija ir neparasta,
bet man liekas, ka mēs ar Māri esam pie tā jau pieraduši un apzināmies, ka esam
viens no otra pārāk atkarīgi, lai sāktu konfliktēt savā starpā.
30.10.01.
Šodien atkal celšanās
ārā. Darba temps šodien šeit ir pavisam cits. Strādāšana notiek stipri līdzīgi,
kā pie mums ziemeļos. Viss norit kā vajadzīgs un tagad ir skaidrs galīgi, ka ja
skraberis būtu uzreiz uztaisīts pareizi, kā to vakar pārtaisīja, tad mēs būtu
jau ārā trešdien, vai vismaz ceturtdien. Liekas, ka strādniekiem arī pats
saimnieks Paulo ir sadevis pa „mizu”. Šodien pie izcelšanas pats bija klāt ar
savu māsu, kas šeit ir viņa vietniece. Mēs tikām nofotografēti no visām pusēm,
jo laikam jau tomēr šeit tik lielas jahtas nav celtas ārā.
"Mildas" izcelšana
Korpusa nomazgāšanu
sarunājam ar strādniekiem par 100 USD. Paši sākam jaukt ārā dzenskrūvi, jo
konstatējām, ka ir izdilusi bukse. Dzenskrūve staigā apmēram par 1 cm uz
sāniem. Izjaucam to ātri, bet atklājas, ka bojāta ir arī pati vārpsta, bojātā
bukse ir iegrauzusi vārpstā robu. Uz tādu vārpstu nav vērts likt jaunu buksi,
jo tā arī tiks ātri saēsta.
Labi, ka mums šeit palīdz
divi latvieši, kuri abi strādā Santosas jahtklubā. Viens ir profesionāls
kapteinis uz motorjahtas un otrs ir klubā elektroniķis. Viņi vismaz zina šeit,
kur ko var dabūt.
Māris laikam lidos uz
Buenosairesu, lai sagaidītu Zaigu. Mēs esam ārā no grafika. Mums jau jābūt
jahtu saremontējušiem un jādodas uz Buenosairesu. Iespējams, ka mēs iesim uz
Buenosairesu bez Māra. Pretējā gadījumā mums šeit nāksies dzīvot vēl ilgi.
31.10.01.
Nodarbojamies ar jahtas uzturēšanu perfektā kārtībā.
Sākam krasta darbus. No
rīta ierodas mūsu draugs latvietis, un arī vācietis atved vienas firmas
pārstāvi. Sākas spriešana un kalkulēšana. Latvietis saka, ka tādu tēraudu asij
nevar dabūt ne San Paulo ne Rio. Viņš iesaka griezt esošo asi otrādi, sadalīt
to divās daļās un saskrūvēt vienā vietā ar flančiem. Mēs
gandrīz jau piekrītam, bet, kad sākas runa par cenu, tad sarēķinām, ka šis
projekts var izmaksāt ap 2500 USD.
Labi, ka ir otrs
variants, kas izrādās ļoti vienkāršs. Vācieša piedāvātās firmas pārstāvis ir
gatavs izgatavot jaunu asi piecu dienu laikā un cena ir 750 USD.
Šeit parādās tas
paradokss, ka ja tev viens saka, ka to šai valstī nevar izdarīt, tad tas
nozīmē, ka to nevar izdarīt viņš ar savu paziņu loku. Ja to pašu pajautā citam
ar citu paziņu loku, tad izrādās, ka varbūt nav nekādu problēmu.
Labi, ka blakus stāv tāds
vācietis, kuram jau ir prakse, kā remontēt jahtu Brazīlijā. Šeit tagad blakus
stāv divas jahtas, viena, kas nāk no Horna un remontējas pēc un otra, kas iet
uz Hornu un gatavojas tam.
Starp citu, pie Horna
šogad bija vienai jahtai problēmas ar buksi. Viņai noķīlēja vārpstu un viņa
gandrīz tika uznesta uz klintīm.
Šogad Patagonijā pazuda
arī Saids ar savu mazo jahtiņu. (Vēlāk
gan izrādīsies, ka tā nav taisnība. Viņš vienkārši nevienam neziņoja par savu
pārvietošanos)
Jāgatavojas nopietni, ko
mēs arī darām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru