02.10.01.
Labā ātrumā burājam gar
Brazīlijas piekrasti uz Salvadoru.
Vakar augstā ūdenī
iznācām no Cabangas jahtkluba. Tā kā ūdens bija par 0,5m augstāks nekā tad, kad
mēs nācām iekšā, tad gāju ārā bez loča. Loci jau arī nemaz nevarēju dabūt, jo
pirmdienā klubs nestrādā. Viesturs no lejas mani koriģēja pa vecām pēdām pēc
plotera un viss izdevās normāli.
Okeānā no sākuma vējš un
vilnis pretī un mēs gājām ļoti lēni ar motoru. Vēlāk jau sākām pacelt buras un
no rīta jau motoru varēja noslāpēt.
Uz jahtas jau trešo dienu
ir samērā saspringta atmosfēra. Māris klūp virsū visiem pēc kārtas. Varbūt kaut
kas noticis mājā. Bet varbūt viņš ilgāk nevar burāt. Tik ilgi viņš vēl nekad
nav bijis prom no mājām.
04.10.01.
Burājums turpinās tādā
pat ātrumā. Pēc trijiem pēcpusdienā labajā bortā ieraudzījām vaļa galvu. Valis
atradās vertikālā stāvoklī, kā boja. Dziļums šai vietā bija 40m. Māris uzreiz
izteica savu secinājumu - valis ir beigts un, ka vajag piebraukt viņam klāt un
viņu nofilmēt. Es biju pret to un mēs devāmies tālāk. Mums aiz muguras, blakus
pirmajai galvai parādījās otrā. Tad abi vaļi pagriezās normālā stāvoklī un
aizpeldēja. Domāju, ka mana rīcība bija pareiza. Nevajag, kā maziem bērniem,
iet visam klāt, lai to pabakstītu.
Valis |
Komanda Salvadorā
Vakarā vēlu būsim
Salvadorā.
05.10.01.
Ostā ienākam ap vieniem.
Pie ieejas līcī ir liela straume un atvari kā Mesīnas šaurumā, Itālijā.
Izmetam enkuru pie mola
ārpusē un Māris brauc izlūkos. Klubs tiek atrasts, bet es nolemju iet iekšā
tikai ar gaismu.
Ceļamies atkal piecos un
ieraugām, ka mums blakus ir arī otrs klubs, kurš izrādās labāks. Ejam iekšā
tajā. Jauns klubs pēc Eiropas parauga. Cena 24 USD dienā. Maksa pēc jahtas
garuma. Rīts gudrāks par vakaru, jeb gaismā viss labāk redzams.
Ejam vēl pagulēt.
Šeit mums ir piedāvājums
notīrīt jahtas apakšu. To dara ūdenslīdējs ar speciālu aparātu. Vēl ir
variants, ka mēs citā klubā varam izcelties ārā. Tas viss vēl jānoskaidro.
06.10.01.
Šorīt mums ir sarunāta
ekskursija ar autobusu pa pilsētu no ekskursiju biroja. Sākam astoņos no rīta.
Vispirms apskatām bāku un ieeju līcī. Skaists skats. Tad dodamies uz
vecpilsētu. Neskatoties uz to, ka vecpilsēta tiek restaurēta, mūsu izpratnē to
nevar pateikt. Viss ir aplupis un nolaists kā jau dienvidos. Nepārtraukti krīt
uz nerviem ielu tirgotāji, kas uzbāžas ar lētiem suvenīriem.
Suvenīru tirgotājs
Salvadora
Foto maksā 10 dolārus
Vienīgais, kas radīja
interesi bija katoļu katedrāle, kas ir bagātākā Brazīlijā un viena no
bagātākajām pasaulē. Iekštelpu apdarē ir izmantoti 900 kg zelta. Tā ir Svētā
Fransiska katedrāle.
Pilsēta ir pilna ar
melnajiem, jo 80% no šejienes iedzīvotājiem ir nēģeri.
Mums iznāk braukt garām
tam klubam, kurā it kā var izcelt jahtu. Tur vispār gandrīz nekā nav, tikai
nedaudz jahtu stāv uz enkuriem un izcelšanas iespēja ir izmantojot paisumu un
bēgumu.
Nolemjam pasūtīt apakšas
tīrītājus ar akvalangiem (viņi gan nirst bez aparāta un gaisu elpo tieši no
krasta). Par tīrīšanu viņi šeit ņem 25 USD. Cenas šeit ir zemas - Bacardi Lemon
veikalā maksā 12 reāli (2,86Ls). Alus un cigaretes arī ir lētas.
Sapratu, ka Brazīlija man
vispār nepatīk (izņemot dabīgi cenas). Gribas pabūt klubā, kur nepiesienas
uzbāzīgie tirgoņi, ubagi un naudas izspiedēji.
Pluss ir tas, ka nopirku
dažus labus CD par smieklu naudu ~2Ls/gab.
Vakarā pie mums atnāk
ciemos divu jahtu komandas no Dienvidāfrikas. Viena ir tēvs - profesionāls
jahtu pārdevējs ar savu dēlu, kuri dzen jahtu no Dienvidāfrikas uz Angliju.
Otra ir divi puiši, kuri kā komanda palīdz pārdzīt katamarānu no Dienvidāfrikas
uz Karībām. Viens no viņiem grib kļūt arī par profesionālu jahtu kapteini. Ļoti
jauni cilvēki. Ieguvām informāciju par Dienvidāfrikas ostām.
09.10.01.
No rīta ar katamarāna
kapteini apmainījāmies kartēm. Es viņam iedevu Trinidadu un viņš man Keiptaunu.
Filma ir gatava. Māris ar
Jāni aizgāja uz pastu. Mēs taisāmies uz atiešanu.
Pārejam kluba galā pie
degvielas steķa uzpildīties. Ap trijiem dodamies tālāk uz Rio. Pēc korpusa
mazgāšanas izskatās, ka ātrums ir pieaudzis par 1 mezglu.
10.10.01.
No sākuma nesamies ļoti
veiksmīgi. Ap sešiem vēja ātrums sāk pakāpeniski palielināties. Pirms tam jau
ievēroju, ka vilnis kļūst lielāks pie tā paša vēja, bet negribējās ticēt, ka
tuvojas vētra.
Iestājoties tumsai, ap
septiņiem vakarā, vēja ātrums jau sasniedza 30 kn. Paņēmām grotam otro rēvi un
šonerim pirmo rēvi. Problēma radās rēvējot genua – salūza divi bloki pie borta
un likās, ka rolfoka gals neizturēs. Ja gals pārtrūktu, tad mums būtu grūti
atrisināma problēma – genua iztītos ārā un viņu nevarētu noņemt, jo forštagai
ir iznākušas ārā skrūves.
Paldies dievam, viss
izturēja un mums šī problēma nebija jārisina, kaut gan vējš brīžiem sasniedza
34 kn.
Otra problēma bija tā, ka
mēs bijām tuvu zemvēja krastam un nevarējām tikt no tā prom. Vārpsta arī sāka
gaudot, tātad atkal staigā gultņi.
Ap vienpadsmitiem 22 kn
bija jau daudz biežāk kā 32 kn, bet neko daudz vairāk arī neatlaiž.
11.10.01.
Divos naktī pārmetām halzi
okeānā, lai aizietu no krasta. Pēc divām – trim stundām jau bijām normālā
attālumā un varējām turpināt veco kursu.
Pusdienas laikā jau viss
ir beidzies un mēs šķērsojam Šarlotes sēkli pie rimstošā viļņa un vēja 12 kn.
Uz sēkļa kantes paspējām noķert 1,3m garu stavridu pusdienām.
12.10.01.
Līdz trijiem naktī gan
gājām ar motoru, lai varētu noturēt augstumu un apiet apkārt Abrolho rifam.
Sešos sasniedzām rifus un
tad jau brīvi varējām laist lejā uz San Tome.
Ap četriem Jānis tieši
kursā ieraudzīja lielu vaļa asti. Tā stāvēja vertikāli kādus 3 m virs ūdens,
tagad jau mums vairs neradās doma, ka valis ir beigts, kā iepriekšējo reizi,
kad bija redzama galva. Pārņēmu vadību un pagriezu astei garām, bet ne sevišķi
tālu. Kad mēs atradāmies blakus, tad valis nogūlās normālā stāvoklī un izpūta
gaisu. Viņš varēja būt mūsu jahtas garumā. Tā viņš gulēja, kamēr mēs pagājām
viņam garām. Tad mums aiz muguras no ūdens gaisā atkal pacēlās aste un tā viņš
izzuda mūsu skatienam.
15.10.01.
Visu laiku ejam normālā
ātrumā. Vakar jau piepalīdzot ar motoru, jo vējš ir vājš fordaks.
Interesants fakts ir, ka
aizejot aiz Cabo Frio stūra, ūdens temperatūra strauji nokritās no +21⁰C uz +15⁰C noejot apmēram kādas 20 jūdzes.
Tuvojamies Rio. Ja nekas
nenotiks, tad vakarā ar saulrietu iesim iekšā Guanabaras līcī.
Lēni ienākam, kā jau bija
plānots pēc sešiem. Sāk satumst. Klubu identificējam bez lielām grūtībām. Mums
pa priekšu iet neliela vietējā jahta. Labi, ka tā, jo ieejot klubā mēs
nesapratām, kur stāties un viņš mums parādīja steķi, kas atrodas pašā kluba
dziļumā.
Pēc pusstundas mēs jau
sēdējām kluba restorānā „Barracuda”.
Stāvam Rio jahtklubā
16.10.01.
No rīta mums ierādīja
vietu turpat blakus steķim uz bojas un ar ahteri krastā.
Strādājam uz laivas.
Darba pietiek. Šeit klubā ir pat pieci burāšanas veikali. Daiveru veikalā nopirku somu daivinga ekipējumam, lai varētu
sakārtot mantas, jo šis tas ir sācis pelēt.
Vakarā pārinstalējām d-Kart
Navigatoru. Programmas neatzīst mūsu licences numuru.
17.10.01.
No rīta taisāmies
ekskursijā pa pilsētu.
Ekskursija bija viduvēja.
Ir šeit dažas skaistas un daudz maz sakoptas vietas. Bet skaistākās vietās,
tomēr, ir skati uz pilsētu no liela augstuma. Bijām Cukurgalvā 395 m, no kura
var redzēt okeānu, ostu un pludmales. Bijām arī pie Jēzus 740 m. No turienes
gan neko neredzējām, jo bijām mākonī. No apakšas nevarēja pat Kristus galvu
redzēt. Gide arī nebija sevišķi laba un neko daudz nepastāstīja. Vairāk
pastāstīja vietējā latviete Līvija, kas jau šeit ir dzimusi un augusi.
Cukurgalva
Pie Jēzus statujas uz
akmeņainā celiņa kritu un satriecu rokas pirkstus. Ceru, ka nebūs nekas slikts.
(Kā vēlāk atklāsies, tad šīs rokas
traumas novedīs pie operācijas uz jahtas un vēl pēc gadiem Gaiļezera slimnīcā)
Lielākā Jēzus statuja
18.10.01.
Mana vārda diena. Kā jau
domāju, tad neviens jau to neatcerējās, bet Agnija jau no rīta savā ziņojumā no
Rīgas to atgādināja. Tad nu Māris aizskrēja un kaut kur nopirka burātāju nazi.
Nazis tiešām labs un laikam arī ne lēts. Es jau arī domāju, ka nebūtu slikti,
ja man uzdāvinātu nazi.
Pa dienu strādājam un
dzeram alu. Aizsērēja veļas mašīna. Ar to noņēmāmies gandrīz visu dienu, un
izrādījās, ka ir vēl viena vaina – nav pietiekoši stipra elektrība. Šeit tagad
sakarā ar to, ka maz līst un nav ūdens, ir elektrības taupības režīms.
Pēcpusdienā mūs apmeklēja
pus latvietis Arnolds Brūvers – Olafa Brūvera otrās pakāpes brālēns. Diezgan
dīvains tipiņš.
Vakarā pasēdējām un
izdzērām vienu labu konjaku no Šķēles dāvinājuma. Sarunu gaitā parādījās doma,
ka man vajadzētu rakstīt grāmatu par burāšanu. Visi ļoti aizstāvēja šo domu, un
es arī jau sāku sliekties uz šo ideju. Redzēs, es mēģināšu uzmest kaut kādu
skeletu un tad jau, varbūt ka arī kaut kas sanāks.
Tagad iešu gulēt un
mēģināšu nolikt gulēt arī Viesturu un Kasparu. Gana dzerts
Brazīlijas latvieši
19.10.01.
Nu nolēmu jau to grāmatu
rakstīt, tagad nezinu, kā ķerties klāt. Sākšu ar to, ka nopirkšu klades.
Varbūt, ka varēs sarunāt no Olafa kādu lietotu laptopu.
Šodien atkal strādājam.
Pilsētā jau nav ko darīt.
Neko daudz nevaru
uzrakstīt, to domāju par grāmatu.
Rīt, starp citu, mūs
intervēs Brazīlijas jahtu žurnālam. Skarā ar Volvo Ocean Race šeit tagad daudz
raksta par pasaules apceļošanu.
20.10.01.
Šodien no rīta līst
lietus.
Māris ar radošo grupu
pārradās mājā tikai četros no rīta, un tad vēl ar vietējo latvieti sēdēja līdz
septiņiem no rīta. Laikam trešā jaunība, kad satiek jaunu šķirteni.
Deviņos ir klāt žurnālisti.
Grūti sarunāties ar franču žurnālistu, kurš nerunā angliski.
Mums, starp citu, okeānā
norāva dekoratīvo nerūsošā tērauda loksni pie enkura. Tas tika atrauts no
korpusa un pārlocīts uz pusēm, un norauts. Kad Aldis aizgāja noņemt šorīt
atlikušo bleķa daļu, tad izrādījās, ka enkura šeikelim skrūve ir izskrūvējusies
un turas tikai ieķīlējusies. Ja mēs būtu vēl reizi metuši enkuru, tad mēs būtu
viņu arī pazaudējuši. Kā redzams, tad Dievs mums tomēr stāv klāt un noraujot
bleķi signalizēja, ka kaut kas nav kārtībā ar enkuru.
16:00 atgājām no kluba.
Vārpstā atkal tāds pat troksnis. Nezinu, kas par vainu.
Klubā bija samērā silts,
kaut arī visu dienu bija lietus. Bet tikko izgājām no Guanabaras līča, tā mūs
apņēma aukstums un migla. Ūdens šeit tikai +16⁰C un gaiss laikam arī.
Šeit Rio notika vēl viena
nelaime. Remontējot veļas mašīnu, lempis Jānis aplēja ledusskapja kompresora
vadības bloku ar ūdeni. Izdega tranzistors. Ledusskapis nestrādā. Atkal jauna
problēma.
22.10.01.
Pārgājiens ar motoru
absolūtā flautē. Spiediens nokrities uz 1008 mb. Lietus un migla. Jahtas klājs
atkal tek. Pie manas kojas arī.
Piebremzējam nedaudz
gaitu, lai sagaidītu gaismiņu. Ap sešiem sākam iet iekšā Santosas ostā. Osta ir
ļoti gara un atrodas upē. Ieeja ir vienkārša, tikai jāatrod vieta, kur
nogriezties.
Klubu atrodam bez
problēmām. Šeit Mārim daudz darba – jāsarunā jahtas izcelšana un
jāpiereģistrējas Brazīlijā, lai pa zemi varētu šķērsot Brazīlijas - Argentīnas
robežu pie Iguasu ūdenskrituma. Ar jahtas izcelšanu lielas problēmas nav,
atliek tikai maksāt naudu. Cena ir 1800 USD. Tā ir liela nauda. Eiropā ceļ ārā par 1000 USD. Mārim izdodas nokaulēt
cenu uz 1300 USD un 130 USD par katru ārā pavadīto dienu. Ārā ejam rīt.
Daudz vairāk problēmu
Mārim sagādāja reģistrēšanās policijā un muitā. Ja mēs nebūtu to sākuši, tad
mierīgi, kā ienācām tā arī būtu aizgājuši no Brazīlijas. Bet tagad radās
jautājumi, kāpēc mēs to darām tikai pēdējā ostā. Māris bieži daudz ko nokavē.
Šodien viņam tā arī neko neizdevās pabeigt un viss turpināsies rīt.
Šeit ir ļoti liels klubs,
kas ir orientēts uz motorjahtām. Klubs nav tik jauns kā Salvadorā, bet kārtīgs,
ar solīdām kluba ēkām no sarkaniem ķieģeļiem un pārtikas veikalu. Šeit ir
interesanta lieta - gar krastmalu ir norobežota 5 m plata josla ar zemu sētiņu.
Katra stāvvieta ir 7 m plata. Šī ir katras jahtas teritorija. Tur iekšā atrodas
no ķieģeļiem uzmūrēts, it kā darba galds, kuram apakšā ir 4 skapīši. Vēl šeit
atrodas ūdens un elektrības pievads, soliņš un galdiņš. Daudzi šo savu
teritoriju ir izklājuši ar baltu paklāju, vai vismaz nokrāsojuši baltā krāsā.
Daudzi ir izgreznojuši savu teritoriju ar palmām podos. Skapīšos tiek glabāti
instrumenti un makšķerēšanas piederumi. Daudziem tur ir novietoti ūdens
motocikli un piepūšamās laivas.
Klubā, kā vienmēr, ir
ļoti laba apsardze.
23.10.01.
No rīta Māris turpina
savu epopeju ar Brazīlijas muitu. Viņš atgriežas ap 12 un mums ir sarunāts
muitas apmeklējums ap plkst. 14:00. Ļoti neraksturīgi Brazīlijai plkst. 14:03
ostā iebrauc ostas kapteiņa kuģis un tiešām atved muitas pārstāvi. Muitnieks
uzkāpa uz jahtas, paspieda mums visiem rokas un teica, ka iebraucot katrā
valstī ir jāzvana muitai. Tad viņš smaidīdams paņēma piedāvāto Melno balzāmu un
aizgāja.
Jānis, Kaspars, Aivars un
Oskars plkst. 15.00 devās uz Iguasu ūdenskritumu.
Iguasu ūdenskritums
Mēs atlikušie atgājām no
Santosas jahtkluba un devāmies uz Rio do Mero upi, kas ir 1 j.j. attālu. Mēs
ejam uz Centro Industrial Naval du Guarija, kur mūs cels ārā no ūdens.
Šeit ir atkal normāla
Brazīlija, jo nekas vēl nav gatavs. Veči metina vēl skraberi. Meistars Batata (tulkojumā
- kartupelis) sola, ka celsimies ārā rīt no rīta tieši plkst. 10.00.
Satikām šeit vienu
patīkamu vācu pāri, kurš kopā ar suni un kaķi arī ceļo apkārt pasaulei. Viņi
ceļo jau divus gadus un bauda šo ceļojumu lēnām. Patagonijas šērās viņi ir
pavadījuši četrus mēnešus. Četras reizes apņēmuši Horna ragu un arī aizburājuši
līdz Antarktīdai. Viņš apsolīja nokopēt un iedot man Patagonijas lociju. Rīt
mēs ar Māri iesim pie viņa uz kādu alu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru