15.03.02.
Labais
vējš kļūst aizvien vājāks. Bieži nākas palaist motoru uz kādu stundu. Cenšamies
taupīt degvielu. Sākas atkal degvielas patēriņa kalkulēšana, lai varētu
aizvilkt līdz salai.
Naktī atkal noķērām vienu
zivi.
16.03.02.
Flaute,
ejam ar motoru.
17.03.02.
No rīta
vējš sagriežas W. Okeāns ir gluds un mēs ejam 50⁰
pie vēja uz NW. Lēni, bet tomēr nedaudz tuvojamies mērķim.
Jahta iet
ar autopilotu un visi var darīt savus darbus. Pilnīgi nepiekrītu igauņiem, kuri
teica, ka visu laiku jāstūrē jahtu, lai nav garlaicīgi. Jahta īstenībā ir, kā
privātmāja. Vienmēr atradīsies kaut kas, ko vajag pielabot vai iztīrīt. Svarīgi
ir arī regulāri izrevidēt krājumus un izvēdināt noliktavas. Ja to nedara, tad
var zaudēt visu pārtiku, kas tur atrodas, jo šeit ir liels mitrums un karstums,
kas veicina pelēšanu.
Mierīgā laikā uz jahtas pietiek darba visiem.
Katram uz
jahtas ir noteikta atbildības joma. Ja darbu
veikšanai ir nepieciešami papildspēki, tad vīri parasti paši vienojas, kurš ies
palīgā. Man neviens nekur nav jānorīko.
19.03.02.
Otro
dienu ejam ar motoru, jo pūš lēns N.
Vakarā beidzot
sasniedzām 100⁰meridiānu. Tagad pusgadu
mums būs trīsciparu garums.
Māris
iesaka man mainīt grāmatas stilu, jo viņš laikam sāka rakstīt savējo un viņam
iznāk tāpat kā man. Nevajadzēja lasīt manu uzrakstīto.
22.03.02.
Turpinām
pārvietoties Lieldienu salu virzienā.
Gājām ar labu E, kurš vakar pat bija
aizgājis uz NE. Vakar naktī bija ļoti spēcīgs lietus. Īsts tropiskais lietus
veselu stundu. Neskatoties uz augsto temperatūru vienalga lietus laikā ir
jāvelk mugurā MUSTO jaka. Lietus līst ar tādu intensitāti, ka bez jakas tas ir
diezgan sāpīgi. Gandrīz veselu stundu līst ar
neiedomājamu spēku. Vējš nav stiprs, bet jahta tiek dzīta ar ūdens spiediena
spēku burās un sasniedz pat 6 mezglu ātrumu. Grūti ir aprakstīt šādu lietu, lai
lasītājs to varētu stādīties priekšā. Domāju, ka vistuvākais varētu būt
salīdzinājums ar stāvēšanu zem dušas, kurai caurumiņi ir izurbti trīs reizes
lielāki un krāns protams atgriezts līdz galam vaļā. Par ūdens temperatūru šajā
pasākumā gan nevarētu sūdzēties, tā ir vismaz +26C, gan gaisā, gan okeānā.
Komanda bija tā aizņemta ar dažādu mantu novākšanu no klāja un paša procesa
varenību, ka aizmirsa pieslēgt lietus ūdens savākšanas sistēmu pie ūdensbākas.
Tropiskā lietus mode.
Taupības nolūkos, Aldis ar Kasparu
izveidoja veselu lietus ūdens savākšanas sistēmu. Zem grotbomja tika
piestiprināta brezenta sile ar aizšūtiem galiem. Siles zemākajā galā tika
iestiprināts ūdens šļaukas pievienošanas uzgalis. Tagad, lietus laikā, atliek
atskrūvēt bāku, ielikt šļauku, kuras otrs gals ir pievienots pie siles, un
vērot, kā bāka pildās ar labu lietus ūdeni. Bet protams sistēma strādā tikai
tad, kad kāds šo šļauku tajā bākā ievieto.
Šovakar
pēc neliela lietus, iestājās galīgs bezvējš. Ejam ar motoru. Mūs izsauca Čīles
Armadas kuģis. Parastie jautājumi – kas, kur, kad, cikos?
Līdz ar rīta gaismu, gandrīz mums kursā, paveras neapdzīvotās klintis
Sala y Gomez. Nu un paldies Dievam. Šīs neapdzīvotās klintis, mūsu kursā, manī
viesa zināmu satraukumu. Daudzās kartēs viņas nemaz nav atzīmētas. Izņēmums nav
arī mans C-map. Ir man
viena karte, kur ir šīs klintis, bet par viņu koordinātēm nevaru būt drošs.
Tādēļ arī tāds atvieglojums tās ieraugot. Aizejam viņām garām divu jūdžu
attālumā un varam secināt, ka kartē atzīmētais garums par 5 minūtēm atšķiras no
tā ko rāda mans GPS. Tās ir aptuveni 4 jūdzes. Par mierinājumu citiem, varu
pateikt, ka uz klints atrodas pavisam jauna bāka, kura arī vēl nav pieminēta
rakstos. Iespējams, ka viņa pat vēl nav sākusi strādāt, bet turpmāk tomēr
jūrnieku dzīve kļūs vieglāka.
23.03.02.
Vakarā ap
četriem jau varam saskatīt Lieldienu salas vulkānus.
No augšas man ziņo, ka pirms salas uz rifiem
sitas ūdens fontāni. Zinu, ka nekas tāds šeit nevar būt, jo Lieldienu sala nav
atols, bet tomēr vēlreiz izpētu karti un pārskrienu pāri locijai. Tad eju pats
skatīties. Un tiešām, tieši kursā, ik pa brīžam gaisā uzsitas augstas šļakatas.
Pagaidām turpinām ceļu. Pēc, kādas pusstundas beidzot izskaidrojums ir rokā.
Mums tieši kursā barojas kašalotu bars. Šeit ir kādi desmit kašaloti. Pēc brīža
mēs jau esam pašā bara centrā. Sajūta ir nedaudz neomulīga, jo zinu, ka ar
kašalotiem nav nekādi joki. Jūtu, ka pārējie uz klāja esošie, pretēji man,
vēlas, lai lielais dzīvnieks piepeldētu pēc iespējas tuvāk bortam. Vēl pēc
brīža bars ir jau palicis aiz muguras. Ceļš līdz Lieldienu salai ir brīvs.
24. – 25.03.02.
Par šīm salām zin daudz cilvēku. Pārsvarā šī informācija ir gūta no Tūra
Heijerdāla grāmatas "Aku Aku". Bet daudzi būs pārsteigti, uzzinot, ka
praktiski nekur nevar dabūt šo salu navigācijas karti. Salas karte nav nedz
Admiralitātes, nedz arī Krievijas aizsardzības ministrijas karšu katalogos.
Vienīgais ir Čīles Armadas izdotais katalogs, kur var atrast šīs salas karti.
Kā jau rakstīju, mums šīs Čīles kartes izdevās nopirkt no Puerto Williamsas
loča. Šī kataloga ievadā gan stāv rakstīts, ka koordinātes uz kartēm var
atšķirties no GPS koordinātēm par vairākām jūdzēm. Un par to es varēju
pārliecināties pie salas Sala y Gomez, kura atradās par 4 jūdzēm tālāk uz
rietumiem, kā bija norādīts kartē. Rakstu visu to es tādēļ, ka salas ostai
Hanga Roa mēs tuvojāmies pēc pusnakts. Nevarot uzticēties koordinātēm, nācās
salīdzināt salas kontūras uz kartes ar radarā redzamajām kontūrām. Neskatoties
uz zināmām neskaidrībām, tomēr nolēmu tuvoties salai, jo pūta lēns krasta vējš
un okeāns bija gluds. Pietuvojoties jau ¾ jūdzes no krasta, varējām jau skaidri
konstatēt, ka reidā stāv vēl divi nelieli kuģi. Tas atviegloja uzdevumu. Tagad
devos pie kuģiem, lai noenkurotos tiem blakus. Viens no kuģiem izrādījās jahta.
Noenkurojos starp jahtu un krastu 12 metru dziļumā. No rīta gan ostas kontrole
atzina manu izvēlēto vietu par bīstamu (pārāk tuvu krastam) un lika pāriet 200m
tālāk. No Jurgena mums bija tāda informācija, ka šeit enkurvietā stipri šūpo un
viļņu dēļ ir problemātiska izkļūšana krastā ar piepūšamo laiviņu. Hanga Roa
osta ir patiesi ļoti maziņa. Dziļums nav lielāks par 1m un tajā stāv kādas 8
zvejas laivas ar piekaramajiem motoriem (longboat).
Redzot šo ostu bija skaidrs, ka ja viļņu augstums sasniedz 1m, tad iebraukt un izbraukt no tās ar piepūšamo laivu kļūst neiespējami. Pašlaik gan laiks ir labvēlīgs un osta atrodas salas aizvējā. Cerams, ka šāds laiks saglabāsies dažas dienas, jo mums ir absolūti nepieciešams uzpildīt degvielu, ko šeit var izdarīt tikai ar laivu. Oficiāli šīs salas pasaulei 1722. gada Lieldienās atklāja holandiešu jūras braucējs Jakobs Roggevens. Viņš arī deva šīm salām attiecīgu vārdu - Lieldienu salas. Bet, kā jau tas bieži notiek, tad par šo salu eksistenci jūrniekiem jau bija šis tas zināms. Pats pirmais šo salu acīmredzot ir atklājis pirāts Edvards Deiviss jau 1687. gadā. Pilnīgi saprotams, ka dēļ savas nodarbošanās, viņš nevarēja savu atklājumu pieteikt. Bet runas jūrnieku aprindās, par šādas salas eksistenci, sāka klīst. Un Roggevens devās uz Kluso okeānu ar skaidru mērķi, atklāt šo salu un pievienot to Holandei.
Lieldienu salas osta.
Redzot šo ostu bija skaidrs, ka ja viļņu augstums sasniedz 1m, tad iebraukt un izbraukt no tās ar piepūšamo laivu kļūst neiespējami. Pašlaik gan laiks ir labvēlīgs un osta atrodas salas aizvējā. Cerams, ka šāds laiks saglabāsies dažas dienas, jo mums ir absolūti nepieciešams uzpildīt degvielu, ko šeit var izdarīt tikai ar laivu. Oficiāli šīs salas pasaulei 1722. gada Lieldienās atklāja holandiešu jūras braucējs Jakobs Roggevens. Viņš arī deva šīm salām attiecīgu vārdu - Lieldienu salas. Bet, kā jau tas bieži notiek, tad par šo salu eksistenci jūrniekiem jau bija šis tas zināms. Pats pirmais šo salu acīmredzot ir atklājis pirāts Edvards Deiviss jau 1687. gadā. Pilnīgi saprotams, ka dēļ savas nodarbošanās, viņš nevarēja savu atklājumu pieteikt. Bet runas jūrnieku aprindās, par šādas salas eksistenci, sāka klīst. Un Roggevens devās uz Kluso okeānu ar skaidru mērķi, atklāt šo salu un pievienot to Holandei.
Dodamies ekskursijā pa salu.
Virsotni sasniegt nav viegli.
Beidzot esam Lieldienu salas augstākajā punktā.
Šīm salām ir vairāki nosaukumi.
Nosaukums - Lieldienu sala - tiek tulkots, un tādēļ kāds zina Easter Island,
bet kāds - Isla de Pascua. Vietējie iedzīvotāji salu sauc par Rapa Nui. Bet
senais nosaukums, kas bija zināms polinēziešiem, bija Te-Pito te Henua. Tas
nozīmē - salu naba. Mūsu tūrisma industrija to ir pārvērtusi par Pasaules nabu.
Tāpat, kā Ušuaijā, var dabūt pasē zīmogu ar uzrakstu “pasaules gals”, tā šeit
var iespiest zīmogu – “pasaules naba”. Pasaules naba - tas nozīmē - vieta, kur
krustojas jūras ceļi, kas iet pa Kluso okeānu. Un zīmīga sagadīšanās, ka tieši
šeit mēs satiekam krievu jahtu "Apostol Andrei", kura arī veic
ceļojumu apkārt pasaulei, tikai meridionālā virzienā. Tā bija ļoti patīkama
tikšanās.
"Apustulis Andrejs" un tā komanda viesos uz "Mildas"
Ar kapteini Nikolaju Litau un viņa palīgu Arkādiju Geršuni mēs līdz
šim nebijām personīgi pazīstami, bet viens otru bijām redzējuši, agrāk tik
slavenajos Baltijas kausos (PSRS čempionāti kreiserburāšanā). Tagad man bija šī
patīkamā iespēja, iepazīties ar šo slaveno ceļotāju personīgi. Lai realizētu
savu sapni par pasaules apceļošanu ar jahtu, Nikolajam bija jāizstrādā, kāds
unikāls maršruts. Citādi, nofinansēt jahtas būvi un pašu ceļojumu, Krievijā
būtu praktiski neiespējami. Un tā viņam radās fantastisks plāns, apiet apkārt
pasaulei meridionālā virzienā un piedevām vēl divas reizes. Pirmajā etapā viņš
apietu apkārt Eirāzijas kontinentam, Āfrikai un Austrālijai, atgriežoties
Pēterburgā caur Ziemeļu Ledus okeānu. Šo etapu viņš veiksmīgi veica no 1996 -
1999. gadiem. Divas ziemas jahtu nācās atstāt uz ziemošanu Ziemeļu ledusceļā.
Tagad jahta veic otro ceļojuma daļu, apkārt abām Amerikām. Šoreiz atgriešanās
mājās notiks apkārt Aļaskai un Kanādai pa Ziemeļrietumu ceļu. Ja šo ceļojuma
posmu jau kāds ir veicis, tad pa Ziemeļu Ledus okeānu ar jahtu ir izgājis tikai
Nikolajs Litau. Un viņš būs arī pirmais cilvēks, kurš ir apgājis apkārt gan
austrumu, gan rietumu kontinentiem meridionālā virzienā. Visa viņu ekspedīcija
gan ir tāda, ja varētu tā teikt, īsti krieviska. Viņiem burāšanā nekas daudz
nav mainījies kopš padomju laikiem. Viņi burā ar 16m garu paštaisītu tērauda
jahtu, kura nav izdevusies sevišķi laba. To man teica pats Nikolajs un to viņš
arī raksta savā grāmatā, kuru viņš mums uzdāvināja. Kļūdainu aprēķinu dēļ, uz
jahtas bieži, kaut kas lūzt un bojājas. Dzīves apstākļi ir smagi, jo uz jahtas
ir liels mitrums, nav ventilācijas un nav apsildes. Kaut ko uzlabot traucē
naudas trūkums un arī zināms pieredzes trūkums. Pirmajā ceļojumā, puse no
komandas nebija burātāji. Bet visas grūtības varonīgi pārvarēt un aizmirst
viņiem palīdz alkohols, kas pēc pašu stāstītā, tiek lietots katrā izdevīgā
brīdī.
Vai tas nav
lieliski, ka šādas divas ekspedīcijas ar jahtām apkārt pasaulei, satiekas tieši
šeit, šajā pasaules nabā. Vēl interesantāku šo tikšanos padara apstāklis, ka
Lieldienu salas apmeklē ne vairāk par desmit jahtām gadā. "Apostol
Andrei" pošas ceļā, bet mēs nodarbojamies ar degvielas sagādi. Degviela
salā ir ļoti lēta un maksā tikai aptuveni 0,33 USD/l. Nepieciešamās degvielas
nogādāšana krastmalā ir par velti. Bet astoņas krastā stāvošas mucas vēl nav
problēmas atrisinājums. Mums ir 20l kannas, bet degvielas pārliešana un vešana
okeānā ar piepūšamo laiviņu mums ir pazīstama jau no Madrinas. Te piesakās,
kāds vietējais zvejnieks, kuram ir 60l kannas un protams zvejas laiva, kas ir
lielāka un stabilāka par mūsējo. Tas atvieglo un paātrina procesu, bet beigās
ar visu kaulēšanos izmaksā 150 USD. Tas sadārdzina degvielas cenu apmēram par
10 centiem litrā, bet galvenais, ka degviela atkal ir uzpildīta.
Pēc sešiem
vakarā "Apostol Andrei" paceļ enkuru un dodas uz Tuamotu arhipelāgu.
Viņi, tieši tāpat, kā mēs, vēl nav izdomājuši, kurus atolus viņi apmeklēs.
Pirms iziešanas okeānā, mēs apmainījāmies ar navigācijas informāciju.
Izrādījās, ka mums nav ar ko apmainīties, jo mums abiem trūkst vienas un tās
pašas kartes. Nikolajs, starp citu, nāca uz Hanga Roa pēc kartes, kas ir
uzzīmēta uz grāmatas "Aku Aku" vāka. Mēs sekosim "Apostol
Andrei" pēc vienas dienas un nav izslēgta varbūtība, ka kādā no Tuamotu
atoliem mēs vēl tiksimies. Tālāk gan mūsu ceļi šķirsies. Viņi dosies uz Havaju
salām, bet mēs uz Austrāliju. Vēl varbūt viena piebilde tiem, kas mīl precizitāti.
Ne tikai manā rakstā, bet bieži arī citur, dažreiz raksta Lieldienu sala, bet
dažreiz - Lieldienu salas. Kā tad ir īstenībā? Īstenībā šī ir četru salu grupa,
bet trīs neapdzīvotās saliņas ir tik maziņas, ka viņas parasti netiek ņemtas
vērā, kaut gan katrai ir savs nosaukums. Tādēļ domāju, ka abi varianti ir
pareizi. Precīzāk būtu teikt Rapa Nui, kas nozīmē šo vienīgo, lielo, apdzīvoto
salu. Par moai (figūrām no vulkāniskā tufa) es nerakstīšu, jo domāju, ka labāk
par Heijerdālu es to izdarīt nevaru. Lasiet grāmatu "Aku Aku".
Vienīgi man bērnībā to lasot bija izveidojies grandiozāks iespaids par šīm
figūrām.
Maoi nemaz nav tik grandiozi.
Varam par tiem arī pasmaidīt.
26.03.02.
Sagādājam
pārtiku un vakarā ap astoņiem taisāmies braukt prom. Pirmo reizi pie mums
atbrauc muita un robežsargi. Muitnieks pat veic jahtas apskati.
Pusdeviņos
viss ir kārtībā un mēs paceļam enkuru un atejam uz Mangarevu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru