08.01.02.
Dodamies uz Puerto Natales. Šaurumā Seno
Union atkal 47 mezgli un lietus, bet šoreiz pa vējam. Domāju kā to pārvarēt
atpakaļ ceļā.
Izmetam enkuru Kirkes kanālā Cascada
līcī. Vētra turpinās un rachas (rača ir
spēja vēja brāzma, kas krīt vertikāli lejā pa kalna nogāzi. Tā kā gaisa plūsma
ir no augšas uz leju tad virs ūdens šim vējam nav noteikta virziena un tas var
mētāties uz visām pusēm un reāli apdraud stāvēšanu uz enkura) gāžas līcī ar
ātrumu 40 kn. Izveidojās kritiska situācija. Es naktī pamodos no tāda, kā
viegla piesitiena pie korpusa. Apskatījos pa ahtera iluminatoru un negaidīti
tuvu ieraudzīju krasta akmeņus. Tikai tas, ka visa komanda spēja ātri
piecelties un bez vārda zināja, kas katram jādara, glāba mūs no stūres
salocīšanas pret krasta akmeņiem. Pārmetām enkuru un atlikušo nakts daļu
dežūrējām vērojot vai enkurs tur.
09.01.02.
Ceļamies piecos no rīta, lai zemā
ūdenī pārvarētu Kirkes šaurumu pie minimālās straumes. Vētra ir pierimusi.
Paisumu – bēgumu tabula par šo vietu man nav un tādēļ nevaru pareizi zināt, kad
ir zems ūdens. Straumes šeit var sasniegt 12 mezglu ātrumu un tad šaurums nav
pārvarama pat Armadas kuģiem.
Kirkes šaurums. |
Esmu veicis kaut kādus aprēķinus,
bet tie izrādās neprecīzi. Mēs netrāpām īstajā laikā. Straume ir, bet tuvojoties
šaurajai vietai vizuāli ir grūti noteikt tās ātrumu. Tuvojamies un izlemjam
doties cauri, jo citādi būtu jāgaida aptuveni 5 stundas un tā vai tā es bez
tabulām nenoteikšu straumes maiņas momentu. Straume izrādās aptuveni 6 mezgli
pretī. Šauruma vidū tā veido atvaru. Virpulis laivu griež par 60⁰uz labo pusi.
Ahteris
atrodas bīstami tuvu krasta klintīm. Oskars ir pie
stūres, bet Aldis ir satvēris gāzes rokturi. Izlemju nepārņemt vadību, jo tam
nav laika. Dodu komandu Aldim – pilnu uz priekšu, un Oskaram paspēju pateikt
tikai – griez! Aldis dod 1600 apgriezienus un laga rāda 9 mezgli. Jahtu izdodas
iztaisnot un iziet šaurāko vietu. Oskars ir malacis, noreaģēja pareizi.
Golfo
Almirante Montt vējš nav stiprs un mēs dodamies uz 25 jūdžu attālo Puerto Natales.
Puerto Natales. |
10:30
piestājam Puerto Natales pie zvejnieku piestātnes. Mūs jau brīdina, ka šeit stāvēt
nevajadzētu, jo drīz stipri pūtīs. Mēs izdomājam labi piesieties, bet neatstāt
šo piestātni, jo šeit izskatās diezgan droši.
Ap
vieniem pie mums atbrauc Armadas oficieris un uzaicina pāriet pie viņu
piestātnes, kas ir labākā visā ostā. Acīmredzot par mums šeit ir ziņojis
gubernators no Puerto Williams.
Pārejam
pie Muelle Arturo Pratt. Šeit vismaz ir aizvējš un nav viļņu, bet nav arī
elektrības. Nekas – mums ir ģenerators. Stāvam droši piesējušies uz 9 galiem un
pašā pilsētas centrā. Vēju mums te sola līdz 70 kn.
10 – 13.01.02.
Puerto Natales stāvēsim
trīs dienas, jo Dzintra 13.janvārī dosies ar autobusu uz Argentīnu, uz Punto
Arenas, no kurienes tālāk ar lidmašīnu uz Buenosairesu – Ņujorku – Londonu un
Rīgu. Drīzā šķiršanās uzliek tādu kā skumju ēnu uz šīm Puerto Natales
pavadītajām dienām.
Noīrējam mašīnu un aizbraucam uz vietējo dabas parku apskatīties alas, kurās dzīvojuši pirmatnējie Patagonijas dzīvnieki - milodoni.
Patagonija pirms 1000 gadiem. Izņemot to, ka ir pazuduši milodoni, nekas cits nav mainījies. |
Milodons. |
Vasara Patagonijā. |
Natales galvenā iela. |
Milda stāv centrālās ielas galā. |
Pilsētiņa ir interesanta. Mājas
ir pārsvarā apsistas ar skārdu un tām nav pat dubultlogu. Interesanti, ka šajā
bargajā klimatā mājās nav krāsnis. Māju apkure tiek nodrošināta ar balonu gāzi
un gāzes degļiem.
Autobuss uz Argentīnu. |
14.01.02.
Nolemjam
šodien doties tālāk, kaut gan naktī bija vētra. Blakus steķis ir atkal aizņemts
ar Navimag prāmi. Mums pēc degvielas ir jāiet atkal uz Terminal Pernero, uz to
piestātni, kurā piestājām no paša sākuma, jo tikai tur var piebraukt mašīna.
Desmitos atejam no savas vietas un
dodamies uz Pernero. Aizejot aiz stūra tikai ir redzams, kāds ir īstais vējš un
tas ir 35kn. Terminālā Pernero viļņi skalojas pāri krastmalai. Stāvēt tur ir
neiespējami un tādēļ ejam atpakaļ uz Muelle Arturo Pratt. Ir jau sākusies
straume. Ar pirmo reizi mums atkal neiznāk piestāt, jo daži laikā nepadod
ahtera galu. Ar otro reizi taisu bīstamu manevru, lai varētu pieiet piestātnei
tikai paļaujoties uz motoru. Manevrs gandrīz izdodas, bet reversējot dzinēju par
ātru zaudēju gaitu un straume mani uznes uz piestātnes. Nedaudz uzsitu bortu
forā kreisajā pusē. Falšbortā parādījās neliela plaisa, bet ceru, ka nekas
nopietns.
Vakarā
atkārtojam degvielas ņemšanas manevru un šoreiz jau veiksmīgi.
15.01.02.
Agri no
rīta dodamies tālāk.
Kirkes šaurumu paņemam
normāli pa straumei, kuras ātrums ir 2,5 kn. Esmu ieguvis nepieciešamo
informāciju.
Vējš uz
pēcpusdienu atkal pieņemas un mēs izmetam enkuru Caleta Victoria. Tur jau stāv
viens krabju zvejnieks. Mēs sarunājam, ka no rīta varēs iet viņam līdzi zvejā
un filmēt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru